Wikia

Danny de Jong wordt sinds 12 februari 2009 gespeeld door Jan Kooijman.

InformatieEdit

FamilieEdit

Vader:Bert de Jong

Moeder: Maria de Jong

Broer: Rik de Jong

Neefje: Job Zonneveld

Nichtje: Rikki de Jong

LiefdeEdit

Zijn levenEdit

Jeugd t/m 2009Edit

Danny is geboren in 1980 als de tweede zoon van Bert en Maria de Jong, en het jongere broertje van Rik de Jong. De thuissituatie van de De Jong familie was uitermate slecht. Bert mishandelde zijn vrouw regelmatig, en ook Rik kwam er aan te pas wanneer hij zijn moeder wilde beschermen. Danny was de enige die vrij bleef van de klappen, voornamelijk omdat Rik die ook voor hem opving. Waar zijn relatie met z'n ouders slecht was, was hij close met Rik. Ze zaten op dezelfde school en werden er regelmatig uitgestuurd.

Uiteindelijk werd de situatie thuis zo erg dat de Kinderbescherming langskwam, en Danny, die toen nog 12 was, uit huis plaatste en onderbrachten in een pleeggezin. Rik was toen al meerderjarig en koos ervoor om thuis te blijven wonen en z'n moeder te helpen en beschermen. Hoewel hij z'n best deed om contact te houden met Danny, werden z'n brieven nooit beantwoord en na verloop van tijd gaf hij op. Danny bleek wel alle brieven binnen te hebben gekregen, maar was bang om ze lezen, in de angst dat er iets in zou staan over wat Rik of hun moeder zou kunnen zijn overkomen. Hij bewaarde ze echter wel allemaal. Danny bleek een vrij moeilijk kind te zijn. Hij ging van pleeggezin naar het volgende, en toen hij eenmaal 18 was, vertrok hij om op zichzelf te gaan wonen.

Hij voelt zich een tijdlang ongelukkig, tot hij Iris ontmoet. Hij krijgt een relatie met haar en zijn een tijdlang gelukkig samen. Dan komt Iris onverwachts te overlijden en stort z'n wereld in. In een poging om z'n verdriet een plek te geven schrijft hij een boek over Iris en hun liefde. ("Duizend tranen").

2009 t/m hedenEdit

Het boek wordt maanden later gezien en gekocht door Anita Dendermonde. Anita, die inmiddels getrouwd was met Rik en een dochter (Rikki) met hem had, herkende de naam en was er bijna zeker van dat dit de broer van Rik was. Ze spoorde Rik enkele malen aan om z'n broer op te zoeken, en na enig aandringen begon Rik er zelf ook over na te denken. Toen werd Anita onverwachts aangereden en overleed ze niet veel later aan haar verwondingen. Gebroken door het verlies van Anita weigerde Rik enige hulp en hij wilde al helemaal geen contact met Danny.

Charlie, Anita's beste vriendin, had Anita voor haar dood beloofd om voor Rik te zorgen en besloot dan ook om toch Danny's adres te achterhalen. Ze wist contact met hem te krijgen, maar Danny ging er niet mee akkoord toen hij merkte dat Rik hier niets vanaf wist. Hij veranderde later toch van gedachte en vroeg Charlie of hij langs kon komen. Niet veel later werden Danny en Rik na 15 jaar herenigd. Hoewel Rik nog een wrok voelde over de manier waarop ze contact verloren waren, was hij blij z'n broer te zien en nodigde hem uit om bij hen te wonen, wat Danny aannam.

Tijdens zijn verblijf in Meerdijk wist Danny direct al de aandacht te trekken van zowel Charlie als Ronja Huygens. Beide dames werden smoorverliefd op hem en gingen een onderlinge strijd met elkaar aan over wie hem "mocht hebben." Charlie ging hier echter heel ver in en loog zowel tegen Ronja als Danny over haarzelf, iets wat Danny niet kon waarderen en hij maakte het haar ook duidelijk dat hij totaal niet geïnteresseerd was in haar of een relatie in het algemeen. Hij ontmoette ook Sjors Langeveld, die zijn boek afkraakte zonder dat ze wist wie hij was. Hoewel hij haar kritiek niet kon waarderen, was hij toch onder de indruk van haar en nam dan ook dankbaar haar hulp aan bij het schrijven van z'n volgende boek.

Na enkele malen een verleidingspoging van Charlie te hebben afgewezen, gaat Danny wel in op de avances van Ronja, en ze krijgen een relatie. Danny lijkt gelukkig te zijn, maar hij begrijpt er niets van als Sjors plotseling uit het niets wilt stoppen met hun samenwerking en ook hun beginnende vriendschap afbreekt. Ze wordt afstandelijk, maar Danny denkt dat het wel over gaat en houdt zich meer bezig met Ronja, wiens broer Dex tijdens de grote explosie in Teluma ook gewond is geraakt. Nu Teluma geen onderdak meer kan bieden aan de inwoners, nodigt Ronja Sjors uit om tijdelijk bij haar te logeren. Net een week daarvoor heeft Danny knallende ruzie met Rik gehad en is het huis uitgeschopt en woont daarom ook bij Ronja. Hij en Sjors hebben enkele gesprekken over hun verleden, maar Sjors wordt opnieuw afstandelijk en vertrekt zelfs halsoverkop uit huis om bij haar broer te gaan wonen.

In de dagen erna merkt Danny dat Ronja's gedrag steeds meer verandert, en ook Charlie doet erg geheimzinnig. Charlie vertelt Danny uiteindelijk dat Sjors verliefd op hem is geworden, en dat ze daarom afstand heeft genomen. Danny confronteert Sjors hier onmiddellijk mee, en ondanks het feit dat zij juist uit z'n buurt wilt blijven omwille van Ronja, smeekt hij haar om aan z'n boek te blijven werken, wat ze uiteindelijk doet op aanraden van Ronja, die wilt laten zien dat ze haar vriend best vrij kan laten. Danny en Sjors blijven aan het boek werken, maar van een vriendschap is geen sprake meer. Voor Danny wordt het uiteindelijk teveel wanneer Ronja hem opbiecht dat ze stikjaloers is en zo onzeker dat ze het liefst 24/7 bij hem wilt zijn en al z'n sms'jes en mailtjes wilt lezen om zeker te zijn dat hij niet vreemdgaat. Danny maakt het uit met Ronja en besluit even afstand te nemen van relaties. Maar Ronja laat het hierbij niet zitten. Als ze elkaar tegenkomen wordt Ronja zo boos dat ze Danny in zijn ballen schopt.

Ondertussen blijven hij en Sjors wel verder werken aan het boek en ontwikkelen ze toch weer vriendschap met elkaar. Wanneer het boek af is en toestemming heeft gekregen om te worden uit gegeven, trakteert Danny Sjors op een diner om het te vieren, waarbij ze een ongemakkelijk gesprek hebben over hun gevoelens. Sjors wordt later woedend wanneer ze ontdekt dat Danny z'n boek heeft opgedragen aan haar, en maakt hem duidelijk dat ze niet meer naar z'n boekpresentatie komt. Danny geeft later aan Jef toe dat hij verliefd is geworden op Sjors, en dat hij het daarom niet ziet zitten om nog naar z'n boekpresentatie te gaan, nu Sjors ook niet meer komt. Jef en Rik proberen beiden Danny over te halen om iets met z'n gevoelens te doen, aangezien Sjors ook verliefd op hem is. Danny ontdekt op de boekpresentatie zelf dat Sjors toch is gekomen, en bedankt haar uitgebreid in zijn speech, tot ergernis van Ronja. Wanneer Sjors onverwachts vertrekt, gaat Danny achter haar aan en zoenen ze voor het eerst, terwijl Ronja vanaf een afstandje woedend toe kijkt. Deze zoen is het begin van een liefdevolle relatie.

Op dit moment is Sjors zwanger. De vraag is op dit moment alleen of Sjors zwanger is van Danny of van Bing, haar ex, met wie ze recentelijk is vreemdgegaan. Na veel geruzie komen ze allemaal nader tot elkaar als Sjors met spoed naar het ziekenhuis wordt gebracht door een voedselvergiftiging, stiekem veroorzaakt door Bing's vriendin Lorena Gonzalez.

Around Wikia's network

Random Wiki