Wikia

Maria de Jong werd van 1995 tot 1996 en in 1997 gespeeld door actrice Janine Veeren. Joke Bruijs portretteerd Maria vanaf 10 november 2009.

InformatieEdit

LiefdeEdit

KinderenEdit

KleinkinderenEdit

Haar levenEdit

Jeugd t/m 1995Edit

Maria trouwde met Bert de Jong, met wie ze zoons Rik en Danny kreeg. Een paar jaar na hun bruiloft, begon Bert Maria te mishandelen. Om te voorkomen dat Danny en Rik iets zou overkomen, besloot Maria dit te accepteren. Ze liet zich door haar eigen man slaan. Het gaat niet goed met Maria. Rik is al oud genoeg om voor zichzelf te zorgen, maar voor Danny word een pleeggezin gezocht. Maria heeft hier altijd spijt van gehad, maar zag geen andere uitweg.

1995 t/m 1996Edit

Rik krijgt een baan in Hotel Dendermonde. Maria mag van Anita in de kelder gaan wonen. Ze is op de vlucht voor Bert en is bang dat hij haar zal vinden. Maria's zorgen zijn terecht, Bert staat onverwachts op de stoep. Ze probeert hem duidelijk te maken dat het voorbij is, maar Bert kan dit niet accepteren. Opnieuw word Maria in elkaar geslagen, waardoor ze in het ziekenhuis beland.

Maria heeft er moeite mee dat ze lastig word gevallen door Bert en krijgt steun van Govert Harmsen, die verliefd op haar is. Wanneer Bert opnieuw voor de deur staat, is voor Maria de maat vol. Ze steekt Bert met een mes neer. Rik wil niet dat zijn moeder in de gevangenis komt en besluit tegen de politie te vertellen dat hij Bert heeft neergestoken. De politie wil een reconstructie, waar ook Maria bij aanwezig is. Tijdens de reconstructie raakt Maria in een trance, waardoor ze de moord bekend.

1997Edit

Na twee jaar in de gevangenis word Maria vrijgelaten. Rik heeft op dat moment een relatie met Anita. Maria kan dit niet hebben en probeert haar op allerlei manieren af te kraken. Uit jaloezie besluit Maria oude liefdesbrieven van Anita te gaan lezen. Ze ontdekt dat Anita een verhouding met een oudere man heeft gehad. Er ontstaat een ruzie tussen de twee vrouwen, maar ze maken het goed voor Rik.

Maria is getuige van een omhelzing tussen Roos de Jager en Rik. Ze ziet in Roos de ideale schoondochter en probeert haar zoon aan Roos te koppelen. Rik maakt zijn moeder duidelijk dat hij echt van Anita houdt. Maria kan dit niet geloven en weigert dit te accepteren. Rik verbreekt alle contact met zijn moeder.

2009 t/m hedenEdit

Toch ontstaat er weer contact tussen Maria en Rik via brieven. Rik schrijft in een brief dat hij zijn broertje Danny weer terug heeft gevonden. Maria schrijft dat ze vanuit Canada naar Nederland komt. Wanneer ze op de stoep staat, blijkt dat Danny haar niet zo makkelijk kan vergeven. Maria probeert een betere moeder voor haar zonen te zijn. Uiteindelijk legt Danny zich er bij neer dat Maria er niks aan kon doen.

Danny krijgt een relatie met Sjors Langeveld. Maria is hier niet echt blij mee. Rik heeft meteen door wat Maria aan het doen is en confronteert haar hiermee. Maria ontkent dit, maar Rik weet wel beter. Maria wil niet dezelfde fouten maken en probeert Sjors een kans te geven.

In de liefde heeft Maria ook geluk. Ze heeft een oogje op Jef Alberts. Hun liefde is wederzijds. Met de kerst hebben Jef en Maria het erg gezellig. Maria begint zich weer met Danny te bemoeien, wanneer blijkt dat Sjors is vreemdgegaan. Ze laat meteen merken dat ze altijd al gelijk had. Rik vind dat Maria te ver gaat. Wanneer Maria Sjors tegenkomt, kan ze zich niet inhouden.

Door de hulp van Jef probeert Maria het verleden achter zich te laten en een beter mens te worden. Toch kan ze het niet laten om zich hevig in de levens van haar zoons te mengen en probeert onder andere Rik te koppelen aan Charlie Fischer, met wie ze veel beter klikt dan met Sjors.

Around Wikia's network

Random Wiki