Wikia

Martine Hafkamp
Martine Hafkamp.jpg
1993

Gespeeld door

Inge Ipenburg

Speelperiode

1990-1994, 2003-2005, 2017

Eerste

Aflevering 4
4 oktober 1990

Laatste

Aflevering 5591
22 mei 2017

Classificatie

Hoofdrol, voormalig

Status

Onbekend

Martine Hafkamp is een karakter die tussen oktober 1990 en oktober 1994 te zien was in de serie, op enkele onderbrekingen na. In het begin vervulde ze een terugkerende gastrol, maar vanaf mei 1992 behoorde ze tot één van de vaste gezichten. Tussen juni 2003 en maart 2005 maakte Hafkamp een vooralsnog eenmalige comeback.

KarakterEdit

Hafkamp heeft een slecht karakter en speelde een slechterik, ze raakt gedurende haar hele periode in de serie verzeild raakt in criminele activiteiten. Op privé gebied blijkt dat ze geen stabiele relaties kan onderhouden. In haar eerste jaren is Martine in alle opzichten de tegenpool van haar aartsrivaal Helen Helmink. Martine en Helen kennen elkaar al jaren, Martine was een leerlinge van Helen en is na een rel van school afgestuurd. Door de zaak rond Annette van Thijn krijgen ze weer contact. In de eerdere seizoenen lijkt ze echter Helen weleens de hand toe te steken, Helen die haar niet vertrouwt gaat hier resoluut niet op in. Hierdoor jaagt Helen Martine alleen maar meer tegen haar in het harnas, wat er uiteindelijk toe leidt dat de dames elkaar tegenwerken. Martine deinst niet terug voor moord.

LevensverhaalEdit

Moordlustige illusieEdit

Hafkamp runt haar eigen escortservice, waar onder andere Suzanne Balk werkt. Naast haar werk heeft ze een affaire met leraar Marc de Waal. Ze koestert echte gevoelens voor hem. Annette van Thijn is van school en heeft dringend een baan nodig. Oud-schoolvriendin Suzanne vraagt Martine of Annette bij haar mag komen werken. Martine stemt hier mee in; Annette zal goed liggen bij de klanten. Na wat gedoe met klanten, lijkt Annette zich het escortvak eigen te maken. Op een gegeven moment ontdekt Martine dat Marc haar besodemieterd; en wel met Annette. Martine smeedt een wraakplan. Ze schakelt de hulp in van Lex Deen, een wanbetaler die nog bij Martine in het krijt staat. Lex en Martine zetten een val op.

Martine gaat een avondje uit met een nietsvermoedende Marc. Annette heeft ondertussen een afspraakje met Lex. Ze houdt haar escortleven verborgen voor haar vriend Marc. Lex en Annette gaan richting kantoor van Martine. Op datzelfde geplande moment komen Martine en Marc binnen. Lex grijpt Annette voor dat de deur opengaat. Marc is geshockeerd. Martine's plan is precies verlopen zoals gepland.

Martine heeft spijt van haar wraakactie als ze de volgende ochtend op de hoogte word gebracht van Marc's dood. Hij is met een schaar om het leven gebracht. Martine verdenkt Annette van het vermoorden van haar vriend. Annette is ondertussen in een shocktoestand terechtgekomen. Helen en Simon weten niet wat ze met haar aan moeten. Rechercheur Arthur Franssen word op de zaak gezet. Martine spreekt openlijk over haar verdenkingen. Arthur heeft het gevoel dat Annette's shocktoestand gefaked word. Ze heeft namelijk geen alibi.

Martine doet alsof ze naar het buitenland is, maar in werkelijkheid is ze van plan Annette een bekentenis te ontlokken. S' Avonds laat brengt ze een bezoekje aan de flat van Helen, waar Annette verblijft. Annette is alleen thuis en krijgt onaangenaam bezoek van Martine. Ze slaat doodsangsten uit. Simon komt langs en redt het leven van Annette. Martine maakt zich uit de voeten.

Annette voelt zich niet meer veilig en vraagt Francine de Waal, de weduwe van Marc, om Meerdijk te ontvluchten. Een andere reden is dat Helen en Simon beginnen te twijfelen aan de onschuld van Annette. Francine en Annette slaan op de vlucht en boeken een hotelkamer. Annette belt Helen om te zeggen dat alles goed is. Helen voelt zich schuldig dat ze Annette heeft laten voelen dat ze haar niet gelooft. Annette is als de dood dat Martine haar verblijfplaats weet te traceren. Wanneer Francine even weg is, komt Martine langs. Martine zet Annette onder druk. Dan komt Francine binnen en slaat Martine bewusteloos. Annette doet een gruwelijke ontdekking; ze krijgt een flashback van de avond dat Marc werd vermoord. Ze ziet dat Francine de schaar in haar echtgenoots rug steekt. Hiermee word voor Annette veel duidelijk. Francine word gearresteerd. Martine heeft de situatie verkeerd ingeschat en laat lange tijd niks van zich horen in Meerdijk.

De nepzoonEdit

Rolf Huygens wil hoe dan ook voor vroegere minnares Helen Helmink verborgen houden dat hun zoon nog leeft. Hij doet dit omdat hij een schandaal wil voorkomen. Rolf vraagt Martine Hafkamp hem uit de brand te helpen. Martine huurt nepzoon David Harkema in. Helen gelooft dat David haar verloren zoon is, waarmee Rolf gerust gesteld is. Martine, die haat koestert jegens Helmink, maakt van de situatie gebruik om Helen een lesje te leren. David en Martine zitten ook achter het geld van Linda Dekker. Herman Hogendoorn wil dit niet en maakt dat Martine duidelijk. De relatie tussen Martine en David is ondertussen ook verslechterd. Het komt tot een climax; David duwt Martine van de trap af, waarna zij in het ziekenhuis beland. Niemand weet wat David van plan is, Helen staat bloot aan zijn ideeen.

Na een tijdje escaleert de relatie tussen David en Helen, wanneer Helen twijfels krijgt. David begraaft Helen in het bos, maar Martine is ondertussen bijgekomen en heeft David achtervolgt. Helen komt met de schrik vrij.

Arnie AlbertsEdit

IngeIpenburgReinoutOerlemans1992.jpg
Martine Hafkamp heeft een baan geaccepteerd bij het concern van haar vroegere minnaar Rolf Huygens. Op een gegeven moment solliciteert Arnie Alberts voor een baan. Arnie is geschrokken als hij Martine aantreft. Tot verbazing van beiden verloopt de samenwerking buitengewoon goed. Martine schrikt wanneer ze ontdekt dat ze gevoelens koestert voor Arnie. Ze kan het dan ook niet aanzien als Arnie gecharmeerd blijkt te zijn van Martine's secretaresse Carola Vermeer. Martine besluit Carola te ontslaan.

Martine wil Arnie voor zich winnen en neemt hem mee naar een congres in een luxieus hotel. Martine geeft Arnie tijdens hun verblijf meer informatie over het zakenleven. Ondertussen probeert ze Arnie te versieren. Het komt tot een kus, maar meer dan dat komt er ook niet. Arnie blijft trouw aan zijn vriendin Roos de Jager.

Frits van HoutenEdit

Casper van Bohemen en Inge Ipenburg.jpg

Martine Hafkamp en Frits van Houten hadden een gepassioneerde relatie.

Ze gaat een strijd aan met zakenman Frits van Houten. Frits is volgens Martine samen met zijn vader Herman Hogendoorn verantwoordelijk voor de zelfmoord van haar vader. Ze tracht Frits te ontdoen van zijn bedrijf Van Houten International en spoort hem aan zijn vader te vermoorden na een in scène gezette dood van Suzanne Balk. Frits laar dit echter niet op zich zitten en zet een tegencomplot in werking. Sindsdien blijven Martine en Frits elkaar tegenkomen en nadat Herman zijn en kleinzoon (Fritsje, nu Jack van Houten) meeneemt naar Amerika slaan de twee de handen ineen. Ze krijgen uiteindelijk een relatie waaruit een dochter voort komt. De dochter heet Wendela, deze rol wordt nu vertolkt door Sjors Langeveld.

Helen HelminkEdit

Rolf is getrouwd met Agaath Huygens, maar toch houdt hij er twee minnaressen op na: Martine Hafkamp en Helen Helmink. Martine kan het niet verkroppen dat Rolf aan haar alleen als maîtresse niet genoeg heeft. Helen heeft in haar ogen alles wat zij nooit heeft gehad. Haar haat bereikt zijn hoogtepunt wanneer Rolf van zijn vrouw wil scheiden om met Helen te trouwen. Omdat zijn vrouw in een rolstoel terechtkomt, besluit Rolf uiteindelijk niet te scheiden. Toch zit het Martine niet lekker dat hij eigenlijk voor Helen koos. In de gevangenis blijkt dat het nog veel dieper zit, net als Helen Helmink heeft Martine ook een buitenechtelijke zoon bij Rolf. Martines zoon is echter zwaar gehandicapt, terwijl Helens zoon, Peter Kelder, kerngezond is. Na het inhuren van Koen Heeze met het doel Helen te vergiftigen en zo te vermoorden wordt Martine ingerekend en gevangengezet.

TerugkeerEdit

Martine is dolblij als haar dochter, nu genaamd Sjors Langeveld, contact met haar zoekt. Mede hierdoor wordt Martine na 17 jaar gevangenschap vrijgelaten. Even lijkt het alsof er een goede moeder-dochter-relatie tot stand komt, maar als Sjors wordt verkracht door Nick Sanders (op dat moment Martines zakenpartner) en ze niet de steun krijgt waar ze op rekent, wil ze niets meer met haar moeder te maken hebben, tot groot verdriet van Martine. Sjors vergeeft haar moeder dat ze niet op de gewone manier reageert. Uiteindelijk krijgen Sjors en Martine een goede band, hoewel deze band af en toe wel wankelt, vanwege het verschil in moraal tussen moeder en dochter. Mede hierdoor voelt Martine zich gedwongen voor Sjors te verzwijgen dat ze een aandeel had in de wraakactie op Ludo.

Strijd met Ludo SandersEdit

Martine krijgt vanaf het moment dat ze terugkeert een steeds groter wordend conflict met zakenman Ludo Sanders. Ze neemt Yasmin in dienst, die haar samen met Isabella helpt om haar inmiddels grote rivaal Ludo kapot maken. Deze wraakactie loopt catastrofaal af wanneer Ludo terugslaat. Door hem wordt ze (onschuldig) veroordeeld tot levenslang voor de moord op Carel Kortenaer. Op het moment dat ze vervoerd wordt naar het huis van bewaring, wordt ze ontvoerd door handlangers van Sanders. Onder dwang doet ze afstand van haar aandelen Merenpark en Hafworks. Hij zet haar op een boot en wil dat ze vertrekt.

VertreEdit

Martine is door Ludo Sanders op een bootje gezet, of ze haar comeback maakt is afwachten. Volgens haar lijfspreuk "Ik duik altijd overal weer op, dat zou je zo langzamerhand moeten weten" zou ze op ieder gewenst moment terug kunnen keren in de serie.

Around Wikia's network

Random Wiki